بهترین روش‌های تقویت اعتماد به نفس در کودکان

1403 فروردین 5, یکشنبه
بهترین روش‌های تقویت اعتماد به نفس در کودکان

تقویت اعتماد به نفس در کودکان

تقویت اعتماد به نفس برای سلامت عاطفی و روانی کودک بسیار مهم است. شما به عنوان والدین باید به کودک خود فرصت هایی برای رشد مهارت های مناسب سن و مطابق با علایق او بدهید. حتی برای تقویت و افزایش اعتماد به نفس آنها راهکارهای مختلفی را درنظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما از بازی فکری لذت می برد، انواع مختلفی از باز های فکری را برای او تهیه کنید. کودک به این ترتیب فرصت می یابد که توانایی های خود را بهبود بخشد و به آنها مسلط شود.

رشد مهارت یکی دیگر از راهبردهای موثر برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان است. وقتی کودک یک مهارت جدید یاد می‌گیرد، به خود افتخار می‌کند و این مساله تاثیر بسیار زیادی در بهبود وتقویت اعتماد به نفس کودک دارد. شما می توانید این کار را به راحتی و با تشویق کودک به مهارت یا اشتیاق جدید مانند نقاشی، آشپزی یا نواختن ساز انجام بدهید.

اما کودک از بدو تولد مهارت های جدید را با سرعتی باورنکردنی یاد می گیرد و در کنار آن اعتماد به نفس استفاده از آنها را نیز به دست می آورد. همانطور که کودک بزرگتر می شود، رشد اعتماد به نفس نیز به اندازه خود یادگیری مهارت ها اهمیت پیدا می کند. کودک برای پیشرفت باید یاد بگیرد که به توانایی های خود اعتماد کند تا به خوبی از عهده انجام وظایف بربیاید.  برهمین اساس، ما سعی کرده ایم در این مقاله از چیدو، مهمترین و بهترین راهکارها برای تقویت و افزایش اعتماد به نفس در کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

تقویت اعتماد به نفس در کودکان چه تاثیری در زندگی آنها دارد؟

اعتماد به نفس بالا همانند یک برگه تضمین است که باعث هموار شدن مسیر رشد و موفقیت کودک در آینده می شود. کودکانی که سطح اعتماد به نفس بالایی دارند، انعطاف پذیر هستند، از خود تصویر قوی تری دارند و موقعیت های چالش برانگیز را به خوبی مدیریت می کنند.

کودکی که اعتماد به نفس پایینی دارد به سختی می تواند با افراد و محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند. انجام بازی های مختلف یکی از ساده ترین راهکارها است که والدین به کمک آن می توانند روابط اجتماعی و اعتماد به نفس در فرزندان خود ارتقا دهند. این فعالیت‌ها باعث رشد مهارت‌های اجتماعی کودک و توانایی او در ایجاد روابط عمیق می شوند.

در نظر گرفتن سطوح مختلف سنی در کودکان به شما کمک می کند تا بتوانید هر نوع فعالیتی را متناسب با سن کودک خود انتخاب کنید. جدول زیر اطلاعات مفید و مختصری را در مورد گروه های سنی و راهکارهای تقویت اعتماد به نفس در کودکان را در اختیار شما قرار می دهد:

گروه های مختلف سنی کودکان

روش های افزایش اعتماد به نفس

نوزاد 0 تا 2 سالگی

خواندن داستان های مصور

بازی  با نوزاد

نوپا 2 تا 3 سالگی

انجام بازی های انفرادی و گروهی

واگذاری مسئولیت های کوچک

اوایل کودکی 3 تا 6 سال

کمک به استقلال کودک

درست کردن کاردستی های مختلف

اواخر کودکی 6 تا 8 سال

آموزش مهارت های جدید

انجام بازی های مختلف گروهی

بهترین روش های تقویت اعتماد به نفس در کودکان چیست؟

کودکان به سرعت مهارت های جدید را یاد می گیرند. درک این تحول پیچیده برای والدین چالش برانگیز است. والدین به خصوص در دوران کودکی فرزندان خود وظایف سنگینی را بر عهده دارند که یکی از مهمترین آنها کمک به افزایش اعتماد به نفس کودک است. راهکارهای مختلفی که والدین به کمک آن می توانند به شکل گیری و تقویت اعتماد به نفس در کودک خود کمک کنند، عبارتند از:

  • واگذاری مسئولیت

شما می توانید برخی از کارهای خانه متناسب با سن کودک را به او پیشنهاد دهید تا آنها را انجام دهد. این کار در احساس موفقیت و خودباوری کودک بسیار موثر است. شما با واگذاری مسئولیت به کودک به او فرصتی می دهید تا توانایی یادگیری خود را به نمایش بگذارد و اعتماد به نفس خود را تقویت کند.

  • اهمیت به افکار و نظرات

وقتی به نظرات کودک گوش می دهید و در انجام کارها نظر او را جویا می شوید، باعث می شوید تا کودک احساس کند پذیرفته شده و شنیده می شود.  این کار در رشد و تقویت اعتماد به نفس در کودکان تاثیر بسزایی دارد.

  • تحسین و تمجید

در تعریف و تمجید از کودک خود سخاوتمند باشید. تحسین های شما کمک می کند تا کودک بفهمد چه کارهایی را درست انجام می دهد. به عنوان مثال تحسین کودکان در بازی های فکری و گروهی باعث ترغیب کودک به حضور در جمع و افزایش اعتماد به نفس او می شود.

  • پرهیز از سرزنش

استفاده از لحن و کلمات خشن، عزت نفس کودک را از بین می برد. بنابراین با آرامش با کودک صحبت کنید و به طور جدی اما قابل فهم، ایرادات کار را به او توضیح بدهید. کودک باید یاد بگیرد که شکست بخشی از یادگیری است و اشتباه کردن اشکالی ندارد.

  • انتظارات واقع بینانه

هنگامی که وظایفی را به کودک محول می کنید، مطمئن شوید که وظایف قابل تحقق و دستیابی هستند. از قرار دادن چالش‌های بزرگ در مسیر کودک که می‌تواند به عزت نفس او آسیب بزند، پیشگیری کنید. هنگامی که کودک قادر به انجام یک وظیفه است، اعتماد به نفس بیشتری را در خود احساس می کند. برای همین در نظر گرفتن اهداف و انتظارات واقع بینانه، یکی از راهکارهای اصلی تقویت اعتماد به نفس در کودکان است.

  • آموزش تفکر مثبت

مثبت اندیشی در زندگی آینده کودک تاثیر بسزایی دارد و به طور کلی سطح بهزیستی او را بهبود می بخشد. آموزش نگرش مثبت به خصوص در اوایل کودکی باعث رشد چشمگیر و تقویت اعتماد به نفس در دوران بزرگسالی می شود.

  • تصحیح اشتباهات

طبیعی است که بخواهید از کودک خود در برابر شکست محافظت کنید، اما آزمون و خطا روشی است که کودک با کمک آن مهارت های مختلف را یاد می گیرد. گاهی نرسیدن به یک هدف به کودک کمک می کند تا بفهمد که شکست، کشنده نیست. به عنوان مثال بازی آموزشی مدل هزار کاره راه بسیار مناسبی است که به کودک یاد می دهد چگونه با استفاده از آزمون و خطا روش صحیح انجام کارها را یاد بگیرد. برای همین انواع بازی های فکری می توانند تاثیر بسیار زیادی در تقویت اعتماد به نفس در کودکان داشته باشد. 

  • عشق بی قید و شرط

محبت های بی دریغ شما به کودک احساس تعلق و پذیرش می دهد و به او کمک می کند که در یک محیط امن و مطمئن رشد کند. می توانید در مناسبت های مختلف با هدیه دادن انواع مختلفی از بازی ها مانند کتاب های مصور یا عروسک های موزیکال علاوه بر شاد کردن کودک، عشق بی قید شرط خود را به او نشان بدهید.

  • پرهیز از مقایسه

هرگز کودک خود را با بچه های دیگر مقایسه نکنید، این کار باعث کاهش عزت نفس او می شود و احساسات آنها را جریحه دار می کند، خواه مقایسه شما بی ضرر باشد یا نباشد. این در حالی است که اگر شما الگوی خوبی برای کودک خود باشید، کودک سعی می کند با رشد و پیشرفت سریع تر شبیه شما شود.

  • آزادی انتخاب

به فرزندتان اجازه دهید که خودش انتخاب کند. اجازه دهید کودک در مورد چیزهایی که در زندگی می گذرد تصمیم گیری کند. این کار باعث تقویت اعتماد به نفس در کودکان می شود.

  • تصدیق احساسات

به کودک خود فضایی بدهید تا احساسات خودش را بروز دهد و به احساساتش پاسخ های مناسب بدهد تا بتواند رابطه ای قوی ایجاد کند. این کار باعث می شود تا کودک احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشند.

  • مشارکت

وقتی می بینید انجام برخی وظایف برای کودک دشوار است، به او کمک کرده و او را در انجام وظایف راهنمایی کنید. همبازی شدن با کودک در بازی های فکری مانند پازل یا مکعب روبیک، راهی بسیار عالی است که ضمن مشارکت و پرورش روابط اجتماعی می توانید آموزش های جدید نیز را به کودک خود یاد بدهید و اعتماد به نفس در کودکان را تقویت کنید.

  • آموزش مهارت های جدید

یادگیری مهارت‌های جدید باعث می‌شود کودک احساس توانایی و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند. بسیاری از بازی ها مانند اسباب بازی مشاغل در رشد استعدادهای کودک موثر هستند.  پس به جای اینکه تمام انرژی خود را روی چیزهایی متمرکز کنید که کودک در آن برتری دارد، برای او تنوع ایجاد کنید. به دنبال بازی هایی باشید که باعث تقویت اعتماد به نفس در کودکان و بهبود خلاقیت و استعداد آنها می شود.

  • حمایت

کودک برای انجام کارهای دشوار یا یادگیری مهارت های سخت به حمایت نیاز دارد. اما مهم است که به کودک خود اعتماد کنید تا یاد بگیرد که چگونه با این موقعیت ها کنار بیاید. همچنین رعایت اعتدال را فراموش نکنید. زیرا گاهی اوقات، مداخله بیش از حد شما می تواند بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ممکن است به باورهای کودکان آسیب بزند.

سخن آخر در تقویت اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس یکی از ستون های مهم زندگی است که در دوران کودکی هر انسان شکل می گیرد. با تقویت اعتماد به نفس در کودکان می توانید آینده روشنی را برای کودک خود بسازید.

آموزش مهارت های جدید، انجام بازی های فکری و مشارکت کودک در بازی های گروهی از ساده ترین روش هایی هستند که با کمک آن می توانید خودباوری و اعتماد به نفس را در کودک خود شکوفا کنید. اگر به دنبال انتخاب و خرید بازی های فکری موثر برای افزایش اعتماد به نفس در کودک خود هستید، می توانید سری به فروشگاه اینترنتی چیدو بزنید و بهترین اسباب بازی متناسب با شرایط سنی و فکری کودک خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول در افزایش اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس در چه سنی در کودکان شکل می گیرد؟

اعتماد به نفس در کودکان بین سنین 3 تا 5 سالگی شکل می گیرد. در این زمان، می توان با استفاده از تکنیک های مختلف اعتماد به نفس کودک را افزایش داد.

اعتماد به نفس در چه سنی در کودکان ریشه دار می شود؟

اغلب با رسیدن به سن 7 سالگی باورها و اعتماد به نفس کودک به طور کامل در وجود او ریشه دار می شود.

نشانه های کمبود اعتماد به نفس در کودکان چیست؟

اجتناب از انجام کار یا چالش، احساس ناامیدی به محض برخورد به کوچکترین مشکل، عدم شرکت در بازی های گروهی از مهمترین نشانه های کمبود اعتماد به نفس در کودکان است.

انصراف از نظر