مزایای طلایی شن بازی برای کودکان

1402 دی 23, شنبه
مزایای طلایی شن بازی برای کودکان

شن بازی برای کودکان

شن بازی برای کودکان می تواند مزایا و معایب خاص خودش را داشته باشد. بازی با شن برای رشد میل به کاوش و پرورش تخیل کودکان بسیار مناسب است. برای همین کودکان همیشه مجذوب بازی با شن و ماسه هستند. شن و ماسه که شکل ظریف تر آن خاک رس است، در طبیعت و به خصوص در کنار دریا به مقدار فراوان یافت می شود. زمین قرن ها است که این خاک را برای بازی در دسترس کودکان قرار می دهد.

قبل از ورود اسباب‌بازی‌ها و وسایل الکترونیکی به جامعه امروزی، کودکان مجبور بودند روش‌های خلاقانه‌ای برای بازی در بیرون از خانه پیدا کنند که بازی با شن یکی از مهمترین آنها است. کودکان در طول زمان با کندن، الک کردن، ساختن، ریختن و کاوش در میان شن ها بازی می کنند و باید آنها را به ادامه این روش بازی تشویق کرد.

کودکان در طول شن بازی یاد می گیرند که چگونه از ابزارهای مختلف مانند سطل و بیل استفاده کنند. از این رو، شن بازی برای کودکان یک راه عالی برای تقویت مهارت های حرکتی محسوب می شود.

شن بازی اغلب در فضای باز انجام می شود که به کودکان نوپا اجازه می دهد از مزایای هوای تازه، نور طبیعی و فعالیت بدنی در فضای باز لذت ببرند.

همچنین شن بازی در کودکان فرصتی عالی برای پیوند والدین و فرزندان فراهم می کند. والدین می توانند به بازی ملحق شوند و در ساختن سناریوهای خیالی به فرزندشان کمک کنند. این نوع بازی باعث می شود تا والدین و کودکان لحظات لذت بخشی را در کنار هم سپری کنند و باعث افزایش حس اعتماد و امنیت در کودکان می شود. با توجه به اهمیت شن بازی، ما در این مقاله از چیدو سعی کرده ایم مهمترین فواید آن در کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

 فواید و اهمیت شن بازی در کودکان

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) کودکان باید در طیف وسیعی از فعالیت‌های فیزیکی مناسب، ایمن و لذت‌بخش مبتنی بر بازی شرکت کنند. سازمان جهانی بهداشت می گوید که کودکان باید حداقل 180 دقیقه در طول روز فعالیت بدنی داشته باشند. در این میان شن بازی برای کودکان یک راه بالقوه برای ارتقای این اهداف است.

شن بازی یکی از شناخته شده ترین بازی های دنیا محسوب می شود. گودال های ماسه ای مناسب ترین محل برای آموزش های دوران کودکی هستند. صرف نظر از بافت جغرافیایی، زبانی یا فرهنگی، در مناطق پرجمعیت یا کم جمعیت به هر جا که سفر می‌کنید، ماسه‌ها و محیط‌های شنی را می‌بینید.

شن های بازی در همه جا از جمله حیاط خانه ها، زمین‌های بازی، و دیگر فضاهای تفریحی برای کودکان قابل استفاده هستند. علاوه بر این، خود کودکان بازی با شن را یک فعالیت جذاب و دلپذیر می دانند، زیرا شن بازی امکان کاوش، ساختن، ریختن و تخیل را برای کودک فراهم می کند.

سایت چیدو در ادامه به مزایای شن بازی در کودکان می پردازد. مطالعه این مقاله کوتاه در چیدو می تواند والدین، مربیان مهد و معلمان آموزش دوران کودکی را در مورد ارتباط بین شن بازی و تاثیر آن در رشد و سلامت کودکان آگاه کند. برخی از مهمترین مزایای شن بازی در کودکان عبارتند از:

  • آشنایی با مفاهیم ریاضی

یکی از مهمترین مزایای شن بازی برای کودکان این است که قبل از وارد شدن به مهد کودک یا کلاس اول با مفهوم اعداد آشنا می شوند. به عنوان مثال هنگامی که کودک یک قلعه درست می کند، درکی از عدد یک  در او ایجاد می شود.

کودک با دوست خود تصمیم می گیرد یک قلعه دیگر درست کند تا هر کدام از آنها یک قلعه داشته باشند. وقتی یک قلعه فرو می ریزد یا خراب می شود، کودک می فهمد که اکنون یکی کمتر است. این مکالمات برای یادگیری شمارش ضروری است و به این حالت  یادگیری اتفاقی گفته می شود.

کودک در واقع نمی داند که در حال تجزیه و تحلیل و یادگیری اعداد  است، اما این کار را به طور طبیعی انجام می دهد. کودک باید تجربیات کافی در بازی داشته باشد تا زمانی که وارد مهد یا مدرسه می شود بتواند ایده‌ای انتزاعی از اعداد داشته باشد.

همچینین کودک در شن بازی با مفاهیمی مانند حجم و ظرفیت نیز اشنا می شود. ظرفیت یکی از مفاهیم اصلی ریاضیات است که در گودال های شنی آموخته می شود. ریختن ماسه در داخل یا خارج ظروف مختلف به کودک درک کاملی از حجم و ظرفیت می دهد.

  • یادگیری روش های حل مسئله

کودکان می توانند از ماسه به عنوان منبعی برای یادگیری حل مشکلات مختلف استفاده کنند. به عنوان مثال، کودک در هنگام شن بازی با مفهوم وزن آشنا می شود و یاد می گیرد که چه مقدار ماسه برای یکسان کردن وزن دو سطل مختلف مورد نیاز است. همچنین کودک یاد می گیرد که چگونه شن و ماسه هنگام اضافه کردن آب به هم می چسبند. کودک به تدریج و در اثر بازی با شن می فهمد که چه مقدار آب به ماسه اضافه کند تا به قوام مورد نظر برسد. در واقع باید گفت که در شن بازی برای کودکان، سرگرمی و ریاضیات دست به دست هم می دهند.

  • افزایش مهارت های اجتماعی

شن بازی یکی از سرگرمی های مفیدی است که کودکان می توانند به صورت گروهی انجام بدهند. آنها می توانند با هم قلعه بسازند، از سطل و بیل یکدیگر استفاده کنند، و یا در مورد آنچه می سازند با یکدیگر صحبت کنند. به همین علت شن بازی یک راه عالی برای افزایش تعاملات اجتماعی در کودکان است.

شن بازی باعث استحکام  تعاملات، دوستی ها و وابستگی های ایمن در کودکان می شود. بنابراین اگر شما نیز به دنبال افزایش مهارت های اجتماعی در فرزند خود هستید می توانید هم اکنون وسایل شن بازی دلخواه را با مناسب ترین قیمت از سایت چیدو سفارش بدهید.

  • رشد مهارت های زبانی

شن بازی همچنین می تواند به رشد مهارت های زبان در کودکان کمک کند. کودکان نوپا می توانند از کلمات برای توصیف کارهایی که انجام می دهند، چیزهایی که می سازند و سناریوهای خیالی ای که دارند استفاده کنند. این نوع بازی ارتباط را تشویق می کند و باعث رشد مهارت های زبانی در کودکان می شود.

  • تقویت قوه تخیل

هیچ چیز زیبا تر از دیدن کودکان پیش دبستانی نیست که در دنیای کوچک خود غرق بازی هستند. شن بازی یک راه ساده برای تقویت قوه تخیل کودکان است. کودک در حین بازی با شن شخصیت‌ها و سناریوهای مختلفی را در ذهن خود خلق می کند. ایفای نقش برای رشد کودکان بسیار مفید است.

شن بازی برای کودکان این فرصت را به آنها می دهد که از تخیل خود استفاده کنند و خلاق باشند. آنها می توانند قلعه های شنی بسازند، وانمود کنند که با ماسه غذا می پزند یا دنیاهای خیالی خود را بسازند. این نوع بازی باعث تقویت قوه تخیل می شود. وسایل شن بازی موجود در سایت چیدو بهترین راه برای تقویت خلاقیت در کودکان است.

  • رشد مهارت های حسی و حرکتی

بخش کلیدی رشد کودکان در مهارت های حرکتی آنها نهفته است. تقویت ماهیچه ها و رباط ها، و هماهنگی حرکات تأثیر زیادی بر نحوه یادگیری دارد. کودکان از دست‌های خود برای برداشتن، ریختن و قالب‌گیری شن استفاده می کنند.  انجام این فعالیت ها باعث هماهنگی چشم و دست در کودکان می شود و مهارت های حرکتی آنها را بهبود می‌بخشد.

همچنین بازی در گودال شنی یک تجربه حسی برای کودکان است. آن‌ها  بافت شن را روی دست‌ها و پاهای خود احساس می کنند، صدای شن را در حین جابجایی آن می شنوند و اشکال و الگوهای مختلفی را با ان ایجاد می کنند. این ورودی حسی باعث می شود تا کودکان مهارت های پردازش حسی خود را توسعه دهند و درک بهتری از دنیای اطراف خود به دست آورند.

  • افزایش فعالیت بدنی

شن بازی برای کودکان باعث تحرک و فعالیت جسمانی می شود که به نوبه خود سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می کند. برخی از والدین بیش از حد حساسیت نشان می دهند و خیلی مراقب فرزندان خود هستند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که بازی در فضای باز به تقویت ایمنی کودک کمک می کند.

در نتیجه، کودکان فعال کمتر مستعد ابتلا به انواع بیماری ها هستند. بنابراین نکته کلیدی این است که کودک خود را تشویق کنید تا از نظر بدنی فعال باشد تا بدنی قوی و سالم داشته باشد!

ایده هایی برای شن بازی با کودک

یکی از چلاش های اصلی در بازی با شن و ماسه در کودکان، انتخاب ترفندها و ایده های مهم برای شن بازی متناسب با سن و جنسیت کودکان است. برخی از مهمترین این ایده ها عبارتند از:

  • پیدا کردن وسایل پنهان

یکی از ساده ترین راه ها برای شن بازی با کودک این است که به کودک اجازه بدهید دست های کوچک خود را در داخل سطل پر از شن فرو ببرد تا اسباب بازی های پنهان در داخل سطل را پیدا کند. در داخل یک سطل کوچک چند عدد از اسباب بازی های دلخواه کودک را قرار بدهید. بعد، اسباب بازی ها را با شن دفن کنید و مطمئن شوید که اسباب بازی ها پنهان هستند. در صورت نیاز مقدار شن و ماسه را افزایش دهید تا بازی برای کودک چالش برانگیزتر شود.

  • طراحی روی شن

شن ها را روی یک سطح صاف پخش کنید و اجازه دهید کودک با یک چوب ضخیم هر چیزی را که دوست دارد بر روی شن ها بکشد. با این کار کودک می تواند خلاقیت خود را پیاده کند. این بازی با اینکه ساده به نظر می رسد، اما مزایای قابل توجهی به همراه دارد.

سخن آخر

شن بازی یکی از بهترین سرگرمی ها برای کودکان نوپا است. این بازی اشکال مختلفی دارد. کودک می تواند شن ها را به شکل قلعه درآورد، شن ها را حفر کند، داخل آن آب بریزد، با آن آدمک بسازد یا شن ها را الک کند.

شن بازی جزء سرگرمی هایی است که در آن کودک مهارت هایی را در حوزه های حرکتی، تناسب اندام، شناختی، عاطفی و یادگیری کسب می کند تا در طول زندگی خود از نظر فکری و جسمی فعال تر شود.

کودک در حین شن بازی حس لامسه خود را کشف می کند و در عین حال با بافت فوق العاده شن و ماسه آشنا می شود.

همچنین بازی در گودال های شنی یک فعالیت آرامش بخش برای کودکان نوپا است. بازی با شن و ماسه می‌تواند تا حد زیادی در مدیریت استرس و اضطراب به کودکان کمک کند. بنابراین شن بازی برای کودکان فرصت های بی پایانی را برای سرگرمی و یادگیری آنها فراهم می کند!

در مجموع این مزایا باعث می شود که بسیاری از والدین شن بازی را به عنوان یکی از بهترین سرگرمی ها برای کودک نوپای خود بدانند.  چیدو انواع مختلفی از اسباب بازی برای کودکان است که می تواند تمام سلایق والدین و نیازهای کودکان را تامین کند. اگر قصد خرید هر گونه اسباب بازی فکری و آموزشی برای کودکان خود دارید، بهتر است به فروشگاه اینترنتی چیدو سر بزنید.

سوالات متداول

آیا شن بازی برای کودکان ضرر دارد؟

خیر، شن های بازی کاملا بهداشتی و آنتی باکتریال هستند. این وسایل بازی برای کودکان طراحی می شوند و استفاده از آنها هیچ گونه ضرری برای سلامتی کودک ندارد.  

آیا شن بازی در سلامت روان کودک موثر است؟

بله! شن بازی باعث کاهش سطح اضطراب در کودکان می شود. کودکان با شن بازی یاد می گیرد که چگونه انرژی مازاد خود را تخلیه کند و همه این عوامل در مجموع باعث افزایش سلامت روان کودک می شود.

کودک از چه سنی می تواند شن بازی را شروع کند؟

به گفته اغلب متخصصان به دلیل پیشگیری از آسیب های احتمالی، بهترین سن برای شروع شن بازی بالای 3 سالگی است.

انصراف از نظر