فواید و مزایای بازی با اسباب بازی های چوبی برای کودکان

1403 فروردین 18, شنبه
فواید و مزایای بازی با اسباب بازی های چوبی برای کودکان

اسباب بازی چوبی برای کودکان

هنوز بسیاری از مادران اسباب بازی چوبی برای کودکان را به یاد دارند. امروزه اسباب بازی  دارای زرق و برق زیادی هستند. این مساله باعث سردرگمی والدین در انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان می شود. والدین به دنبال اسباب ‌بازی‌هایی جوبی برای کودکان خودشان هستند که ایمن، مقرون‌به‌صرفه و بادوام باشند و همچنین به رشد مهارت‌های ذهنی و جسمی کودک کمک کنند.  

در این میان چیزی منحصر به فرد، آرامش بخش و مسحور کننده در مورد اسباب بازی چوبی برای کودکان وجود دارد. آنها ساده و در عین حال همه کاره هستند و برای رشد شناختی، اجتماعی و فیزیکی کودکان مزایای بسیار زیادی دارند. هستند. پس اگر به دنبال شناخت و مزایای بیشتری از خرید اسباب بازی چوبی برای کودکان خود هستید، این مقاله از چیدو را از دست ندهید.

  اگر جزء آن دسته از والدین هستید که می‌خواهید برای حفظ محیط زیست تلاش کنید، خرید اسباب بازی های چوبی که به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند گامی ساده به سوی آینده‌ای سبزتر برای فرزندانتان است.

مهمترین فواید اسباب بازی چوبی برای کودکان

اسباب بازی چوبی برای کودکان از قطار و ماشین گرفته تا بلوک های چوبی، انواع مختلفی دارند. کودک با این اسباب بازی های چوبی می تواند خانه و شهر دلخواه خود را بسازد، داستان های پیچیده ای خلق کند و به ماجراجویی بپردازد. اسباب بازی چوبی برای کودکان، با طراحی ساده و در عین حال همه‌کاره‌شان، فضای زیادی را در اختیار بچه‌های کوچک قرار می‌دهند تا تخیل خود را به کار بگیرند.

به این ترتیب خلاقیت و مهارت کودکان را پرورش می دهند و در عین حال باعث تقویت اعتماد به نفس آنها می شوند. برخی از مهمترین مزایای اسباب بازی چوبی برای کودکان عبارتند از:

  • ماندگاری زیاد 

کودکان نوپا به دلیل سن کم خود نمی دانند که چگونه از اسباب بازی های خود نگهداری کنند و یا آنها را به آرامی در جعبه قرار دهند. به همین دلیل اسباب بازی های  پلاستیکی اغلب به راحتی می‌شکنند و دوام زیادی ندارند. در حالیکه اسباب بازی چوبی برای کودکان بسیار محکم و بادوام هستند و حتی بدون آنکه جذابیت همیشگی خود را از دست بدهند، می‌توانند به نسل‌های دیگر منتقل شوند.

  • برانگیختن تخیل

اغلب اسباب‌بازی‌های امروزه دارای دکمه‌ها، سوئیچ‌ها، صفحه‌نمایش و انواع مختلف صداها هستند. در حالیکه اسباب بازی چوبی برای کودکان برخلاف اسباب‌بازی‌های فانتزی، دارای قطعات الکترونیکی و ابزاری نیستند که به کودک آموزش دهند که چگونه بازی کند. در عوض، یک اسباب بازی چوبی این امکان را به کودک می دهد که با استفاده از قدرت تخیل، هوش هیجانی، هوش اجتماعی، تفکر انتقادی، تمرکز و مهارت های حرکتی نقش بازی کند و دنیای خود را از ابتدا بسازد.

  • تقویت رشد حسی

لمس یک اسباب بازی چوبی لذت فراوانی دارد. اسباب بازی چوبی برای کودکان به دلیل جنس خاص خود ارتباطات عصبی پیچیده ای را در مغز کودک ایجاد می کنند و از این طریق باعث بهبود حافظه می شوند. کودکان با کاوش از طریق لمس، در شناخت عناصر و ویژگی های اصلی جهان مهارت پیدا می کنند.

کودک با اسباب بازی های چوبی به درک خوبی از گرما یا سرما، رطوبت یا خشکی، نرمی یا سفتی می رسد. چوب می تواند گرم شود و در زمان گرم شدن بوی طبیعی کمی دارد. این ویژگی به خصوص برای کودکان خردسال مفید است.

  • کاهش اضطراب

اسباب بازی چوبی برای کودکان بسیار آرامش بخش است. اسباب‌بازی‌های پلاستیکی برخلاف طبیعت مینیمالیستی،  باعث استرس، خستگی و تحریک بیش از حد کودک می شوند. مطالعات نشان می دهد که مواد طبیعی مانند چوب آرام بخش هستند ودر افزایش تمرکز به کودکان کمک می کنند. دست زدن به چوب تاثیر عصبی مثبتی دارد و باعث آرامش فیزیولوژیکی و کاهش اضطراب در کودکان می شود.

  • ارتباط با طبیعت

کودکان باید از سنین پایین با دنیای طبیعی ارتباط برقرار کند و شما می توانید با خرید اسباب بازی چوبی برای کودکان این امکان را در خانه برای فرزند دلبند خود فراهم کنید. یک اسباب‌بازی چوبی تجربه حسی بالایی را به کودک می بخشد و تمام حواس را درگیر می‌کند. ارتباط با طبیعت در رشد جسمی و عاطفی کودک تاثیرات فراوانی دارد. مطالعات نشان می دهد که تماس با طبیعت موجب بهبود خلق و خو و افزایش حس شادی به خصوص در کودکان می شود.

  • ایمنی  

اسباب‌بازی‌های غیرارگانیکی که از پلاستیک و فلز ساخته می شوند حاوی سموم مضری مانند BPA و رنگ سرب هستند. به طوری که حتی برندهای معروف نیز از این امر مستثنی نیستند. نگرانی اصلی تمام والدین حفظ ایمنی کودکان است، به خصوص به این دلیل که کودک برای شناخت دنیای اطراف خود تمایل دارد که همه چیز را در دهان خود بگذارد.

  • توسعه مهارت های زبان

بازی‌های حسی به کودکان اجازه می‌دهند تا روش‌های جدیدی را برای صحبت کردن درباره جهان بیاموزند. این امر باعث رشد مهارت های زبانی می شود و کودک را تشویق می کند تا در طول بازی برقراری ارتباط با دیگران را به طور موثر یاد بگیرد.

  • تقویت رشد شناختی

بازی حسی باعث ایجاد ارتباطات متقابل در سیستم عصبی و مسیرهای مغزی می‌شود که توانایی کودک را برای انجام وظایف یادگیری پیچیده توسعه می‌دهد. کودکان با گرفتن و بلند کردن، چیدن، ترکیب کردن و مرتب کردن بلوک‌ها و اسباب‌بازی‌های چوبی، یاد می‌گیرند که نتیجه‌گیری منطقی بگیرند و ویژگی‌های فیزیکی و قوانین وزن، دینامیک، هندسه و حجم را درک کنند.

  • سازگاری با محیط زیست

حفظ محیط زیست یکی از مهمترین دغدغه های امروزه بشر  است. مواد سمی موجود در اسباب بازی ها و سایر وسایل روزمره، اثرات مضر بسیاری بر محیط زیست دارد. پلاستیک های غیرقابل تجزیه برای موجودات زنده مضر هستند و به مشکلات زیست محیطی می افزایند. در حالیکه چوب یک ماده پایدار، قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر است.

هر سال 41 درصد از تمام اسباب بازی های پلاستیکی در محل دفن زباله قرار می گیرند. مسلما این همه پلاستیک تاثیر زیانباری بر محیط زیست دارد.

  • بالا بودن سطح کیفیت آموزشی

اسباب‌بازی ‌های چوبی برای کودکان مطابق با آخرین تحقیقات روز و روش‌های مربوط به یادگیری و رشد کودک ساخته می‌شوند. این اسباب بازی های طبیعی در مورد اشکال، اندازه‌ها، رنگ‌ها، بافت‌ها و همچنین توسعه تفکر منطقی، علت و معلول، مهارت‌های سازمانی، مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری به کودک کمک می کنند.

  • استفاده به عنوان دکوری

اسباب بازی چوبی برای کودکان به دلیل جنس و ظاهر زیبا درست مانند یک اکسسوری دکوری واقعی به نظر می رسند و به راحتی باعث زیباتر شدن اتاق کودک می شوند. در واقع سباب بازی های چوبی برای کودکان اشیاء زیبایی هستند، که در عین سرگرمی جنبه کاملا تزئینی دارند! به همین دلیل است که اسباب‌بازی‌های چوبی وقتی در فضای داخلی شما چه در اتاق خواب کودک و چه در اتاق نشیمن قرار می‌گیرند، باعث زیبایی دوچندان آن می شوند.آن می شوتنند.آن  

مهمترین تفاوت بین اسباب بازی های چوبی و پلاستیکی برای کودکان چیست؟

اسباب بازی چوبی برای کودکان با اسباب بازی های پلاستیکی از نظر جنس، شکل، وزن و همچنین بوی دارای تفاوت های بسیاری هستند. چوب اسباب بازی ها را به اشیای گرانبهایی تبدیل می کند که دوست داریم آن ها را تحسین کنیم و به نمایش بگذاریم.همچنین رنگ‌هایی که برای اسباب بازی های چوبی انتخاب می‌شوند نسبت به اسباب‌بازی‌های پلاستیکی عموماً ملایم‌تر، گرم‌تر و کم تهاجمی‌تر هستند. در جدول زیر به برخی از مهمترین تفاوت های اسباب بازی چوبی برای کودکان و اسباب بازی های پلاستیکی اشاره می کنیم:

اسباب بازی های پلاستیکی

اسباب بازی های چوبی

دارای مواد مضر مانند BPA

تهیه شده از چوب طبیعی

غیر سازگار با محیط زیست

قابلیت بازگشت به چرخه طبیعت

آشفتگی در ظاهر خانه

استفاده به عنوان دکوری

دارای باکتری

کاملا ارگانیک

سخن آخر در اسباب بازی چوبی برای کودکان

با گذشت سالهای بسیار هنوز هم بسیاری از مردم اسباب بازی چوبی برای کودکان را به عنوان وسایل بازی سنتی می شناسند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. جذابیت کلاسیک و ویژگی های منحصر به فرد این اسباب بازی ها آنها را برای کودکان در هر سن و دوره ای جذاب می کند. اسباب بازی های چوبی سرگرمی بی پایانی را به کودک شما می بخشد.

اسباب بازی چوبی برای کودکان نسبت به اسباب‌بازی‌های پلاستیکی گزینه‌ای سازگارتر با محیط زیست هستند. بر خلاف اسباب‌بازی‌های پلاستیکی که اغلب در صورت شکستن به زباله تبدیل می‌شوند، در پایان عمرشان به راحتی بازیافت می شوند.  پس اگر تصمیم به خرید اسباب بازی های چوبی برای فرزندان خود هستید می توانید با مراجعه به سایت چیدو می توانید اسباب بازی دلخواه خود را از میان هزاران گزینه های متنوع انتخاب کنید.

سوالات متداول برای اسباب بازی چوبی برای کودکان

آیا برای نوزادان هم می توانیم اسباب بازی چوبی تهیه کنیم؟

بله، جغجغه‌های چوبی، مکعب‌های رنگی، اسباب‌بازی‌های چوبی برای کشیدن یا هل دادن معمولاً برای نوزادان 0 تا یک ساله مناسب هستند.

اسباب بازی های چوبی را چگونه تمیز کنیم؟

اسباب بازی های چوبی را در صورت کثیف یا لکه دار شدن می توانید سمباده بکشید. با این کار اسباب بازی شما تمیزی و تازگی روز اول خود را پیدا می کند.

چرا اسباب بازی های چوبی گران تر از اسباب بازی های پلاستیکی هستند؟

ممکن است یک اسباب بازی چوبی هنگام خرید، گران تر از یک اسباب بازی پلاستیکی به نظر برسند، اما در واقع این جنس و کیفیت است که تفاوت قیمت را ایجاد می کند.

انصراف از نظر