وظیفه والدین در انتخاب اسباب بازی برای کودکان

1402 اسفند 23, چهارشنبه
وظیفه والدین در انتخاب اسباب بازی برای کودکان

نقش و اهمیت والدین در انتخاب اسباب بازی برای کودکان غیر قابل انکار است. اسباب بازی ها بر رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودکان تاثیر بسیار زیادی دارند و این واقعیت اهمیت انتخاب صحیح اسباب بازی برای کودکان را به روشنی نشان می دهد.

با اینکه کودکان ممکن است ترجیحاتی برای انواع خاصی از اسباب بازی ها داشته باشند، اما این وظیفه والدین است که با توجه به صلاحدید خود در مورد اینکه چه اسباب بازی هایی برای کودکشان مناسب است تصمیم گیری کنند.

توصیه‌ها و هشدارهایی که روی بسته‌بندی در انتخاب اسباب بازی برای کودکان نوشته می شود، در اغلب موارد می‌تواند درک بهتری از محصول و روش استفاده از آن را به شما بدهد. بنابراین همیشه پیش از خرید و انتخاب اسباب بازی، برچسب‌ها و دستورالعمل‌ها روی بسته‌بندی اسباب بازی را بخوانید. ضمن اینکه نکات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارند که ما سعی کرده ایم در این مقاله از چیدو آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

عوامل موثر در انتخاب اسباب بازی برای کودکان

نظارت و توجه مستمر به کودکان در حین بازی با اسباب بازی بسیار مهم است تا بتوانید در صورت نیاز هرگونه خطرات احتمالی را کاهش دهید. به طور کلی یکی از وظایف مهم شما به عنوان والدین در انتخاب اسباب بازی برای کودکان این است که در حین خرید نکات مهم زیر را مد نظر قرار دهید:

  • ایمنی

یکی از مهمترین وظایف والدین در انتخاب اسباب بازی بررسی استاندارد و ایمنی اسباب بازی به منظور حفاظت از سلامت کودکان است. استفاده از مواد شیمیایی و سمی باعث به خطر افتادن سلامت کودکان می شود. به همین علت باید اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی کودک شما از مواد ایمن و فاقد مواد شمیایی مضر است.

بررسی گواهینامه‌های ایمنی مانند CE بر روی اسباب بازی نشان می‌دهد که محصول مد نظر شما مطابق با استانداردهای ایمنی بین‌المللی است. بنابراین، بررسی وجود این استانداردها می‌تواند در مورد اطمینان از ایمنی اسباب بازی به شما کمک کند.

  • تنوع

 والدین  با انتخاب اسباب بازی‌های متنوع، می‌توانند کودکان را به کسب تجربه‌های مختلف و توسعه‌ مهارت‌های ذهنی و فیزیکی تشویق کنند. اسباب بازی‌ ها انواع مختلفی دارند.

به عنوان مثال برخی اسباب بازی ها به رشد مهارت های فکری کودکان کمک می کنند و برخی دیگر باعث تقویت انواع هوش می شوند. همچنین برخی دیگر از اسباب بازی ها جنبه آموزشی دارند. بنابراین با تنوع خرید در اسباب بازی می توانید فکر، ذهن و مهارت های بدنی کودک خود را به چالش بکشید.

  • کیفیت

انتخاب اسباب بازی‌هایی که از مواد با کیفیت ساخته می شوند و دارای عمر طولانی هستند، به معنای سرمایه‌گذاری برای آینده کودکان است. اسباب بازی ها وسایلی برای سرگرمی کودکان هستند. بنابراین باید در مقابل ضربه، پرت شدن یا فرسودگی دارای مقاومت بالایی باشند.

اسباب بازی های که دارای کیفیت پایینی هستند و به راحتی می شکنند، باعث به خطر افتادن سلامت کودک می شوند. بنابراین دقت به کیفیت یکی از وظایف والدین در انتخاب اسباب بازی برای کودکان است.

  • تناسب با سن

اسباب بازی باید با سن کودک متناسب باشد. همچنین والدین باید با توجه به نیازها و سلیقه کودکان اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنند که باعث شادی و سرگرمی آنها شوند.

اسباب بازی های نوزادان، کودکان نوپا و کودکان بزرگتر در سنین مختلف با یکیدیگر تفاوت های زیادی دارند. در واقع اسباب بازی در صورتی به رشد مهارت ها و خلاقیت کودک کمک می کند که متناسب با سن کودک انتخاب شود.

  • جنبه آموزشی

فاکتور مهم دیگری که در انتخاب اسباب بازی برای کودکان باید در نظر گرفت ارزش آموزشی اسباب بازی است. اسباب‌بازی‌هایی که مزایای آموزشی دارند  به کودک کمک می کنند تا مسائل مختلف را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده بیاموزد و درک کند.

به عنوان مثال، پازل ها و بلوک ها به حل مسئله و مهارت های حرکتی ظریف در کودکان کمک می کنند، در حالی که کتاب ها و فلش کارت ها باعث رشد مهارت های زبان خارجی در کودکان می شوند.

مهمترین نکات در خرید اسباب بازی برای نوزادان

خرید اسباب بازی برای نوزادان اغلب چالش‌های خاصی را برای والدین به همراه دارد. انتخاب اسباب بازی مناسب برای نوزادان می‌تواند نقش مهمی در توسعه حسی، حرکتی و شناختی آنها داشته باشد. معمولاً اسباب بازی‌هایی که از جنس مواد طبیعی مانند چوب یا پارچه ساخته می شوند، گزینه‌های ایمن تری تر برای نوزادان هستند. نهایت، والدین باید با توجه به نیازها، توانمندی‌ها و علاقه‌های نوزاد خود، اسباب بازی‌های مناسب را انتخاب کنند.

  • بازبینی دوره‌ای

 هر چند وقت یکبار اسباب بازی‌ها را مورد بازبینی قرار دهید و مطمئن شوید که هیچ خرابی، ساییدگی یا مشکلی در آنها وجود ندارد. همچنین، در صورت وجود هرگونه خرابی، آن را تعمیر و یا با یک اسباب بازی جدید جایگزین کنید. اسباب بازی هایی که در اثر شکستگی دارای لبه های تیز هستند می توانند باعث بریدن و جراحت دست و پا در نوزادان شوند.

  • نظارت مستمر

نظارت بر نوزادان و کودکان نوپا در حین بازی با اسباب بازی ضروری است. حتی با اسباب بازی‌های ایمن، کودکان ممکن است اقدامات خطرناکی انجام دهند. بنابراین حضور شما به عنوان والدین و نظارت مستمر بر فعالیت‌های کودکان در این سن بسیار ضروری است. همیشه نوزاد را در حین بازی با اسباب بازی‌ها نظارت کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد به سرعت به هر گونه خطر یا مشکل ایمنی واکنش نشان دهید و از ایمنی نوزادتان محافظت کنید.

  • شستشوی اسباب بازی

برخی اسباب بازی‌ها قابلیت شستشو دارند که می‌تواند در حفظ بهداشت نوزاد موثر باشد. موقع خرید اسباب بازی برای نوزاد دقت کنید که بتوانید اسباب بازی برای کودکان نوپا را به راحتی شستشو کنید. نوزادان نسبت به عوامل آلودگی حساسیت بسیار بالایی دارند.

اسباب بازی‌ها می‌توانند مکانی برای تجمع باکتری‌ها، ویروس‌ها و گرد و غبار باشند. استفاده مکرر از اسباب بازی بدون شستشو، خطر آلودگی و انتقال بیماری‌ها به نوزاد را افزایش می دهد. شستشوی منظم اسباب بازی،  احتمال برخورد نوزاد با مواد آلوده را کاهش می دهد و به سلامت و بهداشت نوزاد کمک موثری می کند.

  • اهمیت به ایمنی

هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان نوپا باید به جنبه‌ی ایمنی آنها توجه کنید. برخی اسباب بازی‌ها قطعات قابل جداشدن دارند که ممکن است نوزاد آنها را ببلعد. به همین علت اسباب بازی‌هایی که قطعات کوچک دارند، ممکن است خطر خفه شدن برای کودکان ایجاد کنند. بنابراین از خرید اسباب بازی‌هایی که قطعات قابل جدا شدن دارند یا از قطعات ریز و کوچک تشکیل می شوند، خودداری کنید.

  • مدت زمان استفاده

 والدین باید توجه کنند که اسباب بازی‌هایی که برای نوزادان انتخاب می‌کنند، مدت زمان استفاده قابل قبولی داشته باشند. برخی اسباب بازی‌ها فقط برای مرحله‌ی نوزادی مناسب هستند و پس از گذشت زمان، نوزاد از بازی با آنها خسته می شود. بنابراین، والدین باید اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنند که با رشد نوزاد سازگاری داشته باشند و بتوانند به مرور زمان تنوع و جذابیت خود را برای کودک حفظ کند.

والدین می توانند از جدول زیر به عنوان راهنما برای خرید اسباب بازی برای نوزاد خود استفاده کنند:

سن نوزاد

اسباب بازی مناسب

تاثیر اسباب بازی در رشد نوزاد

0 تا 3 ماهگی

عروسک پارچه ای، عروسک ژله ای، جغجغه

تشویق کودک به حرکت

3 تا 6 ماهگی

آویزهای متحرک، کتاب های پارچه ای با عکس های جذاب

تقویت مهارت گرفتن اشیاء با انگشتان دست

6 تا 9 ماهگی

عروسک های رنگی، اسباب بازی های کوکی و صدادار

کمک به شناخت اشیاء و کشف محیط اطراف و تشویق نوزاد به حرکت سینه خیز

9 تا 12 ماهگی

انواع توپ، بیلچه و سطل شن بازی

تقویت مهارت های حرکتی و تشویق نوزاد به حرکت چهاردست و پا

سخن آخر در انتخاب اسباب بازی برای کودکان

همه ما به عنوان والدین، دوست داریم بهترین سرگرمی ها را برای فرزندان خود فراهم کنیم. اما پیش از هر چیز باید با مزایای انتخاب اسباب بازی مناسب برای فرزندتان آشنا شوید. اسباب‌بازی‌ها نه تنها وسیله سرگرمی هستند، بلکه در رشد مهارت های حرکتی ظریف گرفته تا رشد شناختی کودک، نیز نقش مهمی دارند.

اما اسباب بازی ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند و این مساله می تواند انتخاب اسباب بازی برای کودکان را دشوار کند. به همین دلیل ما این راهنما را برای کمک به شما در انتخاب بهترین اسباب بازی ها برای فرزندتان گردآوری کرده ایم. ضمن اینکه می توانید با خرید انواع اسباب بازی های مناسب با کودکان خود از فروشگاه های معتبری مانند چیدو، از کیفیت و قیمت مناسب آنها مطمئن شوید.

سوالات متداول در انتخاب اسباب بازی برای بچه ها 

آیا اسباب بازی های پلاستیکی برای نوزادان مناسب هستند؟

BPA  یا بیسفنول آ، یک ماده شیمیایی مضر است که در تولید برخی مواد پلاستیکی استفاده می‌شود. بنابراین موقع خرید اسباب بازی های پلاستیکی با مارک‌های "BPA-free" را انتخاب کنید.

آیا می توانم برای کودک از اسباب بازی‌های دست دوم استفاده کنم؟

استفاده از اسباب بازی‌های دست دوم ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. اگر قصد دارید اسباب بازی دست دوم خریداری کنید، قبل از استفاده، آن را به طور کامل شستشو دهید.

چه نوع اسباب بازی برای کودکان در سفر مناسب است؟

اسباب بازی‌های سبک و جمع شونده اغلب بهترین اسباب بازی برای سفر هستند.

انصراف از نظر