آشنایی با پازل کودک برای تقویت هوش

1401 اردیبهشت 26, دوشنبه
آشنایی با پازل کودک برای تقویت هوش

استفاده از پازل برای کودکان می تواند به شکل شگفت انگیزی باعث افزایش تمرکز و توجه آن ها شود. بازی با پازل به شکل مداوم به کودک این فرصت را می دهد تا ضمن بازی و سرگرمی، برای مدت زیادی بدون وقفه بر روی مسئله خاصی تمرکز کند. همچنین لازم است بدانید که نوع پازل باید با سن و مهارت های کودک متناسب باشد. در غیر این صورت کودک کلافه شده و ممکن است تمایلی به ادامه کار با پازل نداشته باشد.

 آگاهی فضایی

اگر توجه کرده باشید، ممکن است هنگام بازی، کودک شما سعی کند با ماشین اسباب بازی زیر یک پل کوتاه رانندگی کند. در این لحظه شما به راحتی می توانید متوجه شوید که ارتفاع پل نسبت به ماشین خیلی کوتاه است. اما کودک شما زمانی که ماشین به پل برخورد می کند، متوجه این موضوع می شود.

در این مثال، فرزند شما در حال ایجاد آگاهی فضایی است.

این مسئله اساساً شامل آگاهی از خود در فضا و نحوه ارتباط اشیاء با یکدیگر است. آگاهی فضایی همچنین شامل درک چگونگی تغییر روابط بین اشیاء با جا به جایی یک یا چند مورد از آنها است.

کودکان می آموزند که با تجزیه و تحلیل شکل ها و رنگ های آن ها، تشخیص دهند که کدام قطعات با هم هماهنگ می شوند. آنها باید قطعات را حرکت دهند تا مکان مناسب را پیدا کنند. آن ها به مرور زمان یاد می گیرند که این کار را به جای آزمون و خطا، در ذهن خود تجزیه و تحلیل کنند.

پازل کودک برای تقویت هوش

 تشخیص شکل

کودکان نوپا باید یاد بگیرند که بین اشکالی مانند دایره، مثلث، مستطیل و مربع تمایز قائل شوند. در ابتدا ممکن است فکر کنند که مربع ها و مستطیل ها یکسان هستند. اما به مرور زمان، آن ها یاد می گیرند ویژگی هایی که باعث منحصر به فرد بودن اشکال می شود را درک و شناسایی کنند.

برخی از پازل های ساده اشکال هندسی، طرح کلی وسایل نقلیه، حیوانات یا افراد را به کودک آموزش می دهند. پازل‌های پیچیده‌تر به درک بالا تری نیاز دارند. به عنوان مثال، بچه ها به مرور زمان یاد می گیرند که قطعاتی که دارای لبه صاف هستند در وسط یک پازل قرار نمی گیرند.

افزایش توانایی حرکتی

بیشتر کودکان نوپا نمی توانند اجسام را بلند کرده و حرکت دهند. این به این دلیل است که بچه های خردسال هنوز در حال بهبود مهارت های حرکتی خود هستند. این توانایی شامل حرکاتی است که توسط مچ، انگشتان، دست ها و پا ها انجام می شود. بهبود مهارت های حرکتی به زمان و تمرین نیاز دارد. پازل کودک برای تقویت هوش در نظر گرفته شده است و به کودکان کمک می کند تا در زمان کوتاهی مهارت های حرکتی خود را به شکل موثری افزایش دهند.

پازل کودک برای تقویت هوش

 هماهنگی دست و چشم

همان طور که کودک شما دست خود را برای نوشتن حرکت می دهد، چشمان او حرکت قلم را در صفحه کاغذ دنبال کرده و اطلاعاتی را در مورد نحوه حرکت مداد به مغز او ارسال می کند. کودک به مرور زمان هماهنگی دست و چشم خود را بهبود می بخشد و آن را کامل می کند.

کودکان خردسال باید این مهارت را با تمرین زیاد چشم ‌ها و دست‌ هایشان به شکل هماهنگ، توسعه دهند. پازل کودک برای تقویت هوش و هماهنگی دست و چشم کودک به شکل موثری عمل می کند.

پازل مناسب هر سن

بازی با پازل می تواند از 12 تا 18 ماهگی کودک شما شروع شود. البته درک و مهارت های حرکتی هر کودک با کودک دیگر متفاوت است. بهتر است زمانی که کودک شما قدرت تشخیص اشکال و توانایی حرکتی مناسب را پیدا کرد، اقدام به تهیه پازل برای او نمایید. در این قسمت قصد داریم به معرفی انواع پازل برای تقویت هوش کودک در بازه های سنی مختلف بپردازیم.

پازل مناسب هر سن

  • 12 تا 24 ماه

در این بازه سنی، چنگ زدن و گرفتن اشیا برای کودکان کار لذت بخشی به حساب می آید. به منظور افزایش قدرت تمرکز و توانایی حرکتی کودک، بهتر است از پازل ها و اسباب  بازی های چوبی برای شروع استفاده کنید.

  • 2 سال به بالا

پازل کودک برای تقویت هوش در این بازه سنی شامل همان پازل های چوبی اما با تعداد قطعات بیشتر می شود.

  • 3 سال به بالا

برای کودکان 3 سال به بالا پازل های مقوایی جذابیت زیادی دارد.حداکثر تعداد قطعات پازل برای این بازه سنی 24 عدد است.

  • 4 تا 5 سال

در این سن مهارت های حرکتی و بصری کودک افزایش قابل توجهی پیدا می کند. در این بازه سنی کودکان می توانند با پازل هایی با جزئیات بیشتر در تعداد 49 تا 60 قطعه به خوبی سرگرم شوند.

  • 6 تا 8 سال

کودکان 6 تا 8 ساله مهارت و توانایی لازم برای حل پازل هایی با تعداد قطعات و جزئیات بیشتر را پیدا کرده اند. در این بازه سنی کودکان می توانند بسته به تجربه و مهارت قبلی خود، پازل هایی سه بعدی با جزئیات ریز را نیز انجام دهند.

آیا پازل ها می توانند کودکان را باهوش تر کنند؟

آیا پازل ها می توانند کودکان را باهوش تر کنند؟

هر زمان که خود را با چالش ها و معما های ذهنی درگیر می کنیم، درواقع به ایجاد و تقویت مسیر های عصبی خود کمک می کنیم. این مسئله مخصوصاً هنگام برخورد با مشکلاتی که از بخش ‌های مختلف مغز ما استفاده می‌ کنند و نیاز به تفکر به روش ‌های مختلف دارند، بسیار مشهود است. این فعالیت‌ ها می ‌توانند ذهن ما را قوی تر کنند و باعث سلامتی و طول عمر آن شوند.

همان طور که برای حفظ سلامت بدنی به ورزش منظم و متنوع نیاز داریم، همین رویکرد را می توان برای مغز نیز به کار برد. بازی های فکری مانند سودوکو، پازل و جدول کلمات از مغز در برابر زوال محافظت می کنند. پازل کودک برای تقویت هوش بسیار مفید است و تاثیر به سزایی بر باهوش شدن کودکان می گذارد.

مدل های مختلف پازل

به طور کلی بازی با پازل ها و لگو ها باعث افزایش قدرت خلاقیت و تمرکز در کودکان می شود. در ادامه انواع مختلف پازل ها معرفی شده است.

  • سودوکو

بازی سودوکو ذهن و مغز کودک را به شکل موثری تقویت می کند. سودوکو با بهبود حافظه و افزایش قدرت تمرکز یکی از انواع بازی هایی است که می تواند برای کودک شما مفید باشد.

  • جدول کلمات متقاطع

بسیاری از محققان تأثیرات مثبتی را که جدول کلمات متقاطع می تواند در صورت تمرین منظم بر مغز فرد داشته باشد، کشف کرده اند. این جدول می تواند دایره لغات کودک شما را به شکل شگفت انگیزی افزایش دهد، همچنین تمرکز کودک را بهبود بخشیده و ذهن او را تقویت کند.

  • معما ها

هنگام ایجاد یا تفسیر معما ها، مغز ما فرآیند های ذهنی انتزاعی تری نسبت به حافظه و یادآوری انجام می دهد. حل یک معما، مستلزم تفکر خارج از چارچوب و به کار بردن معنا در اطلاعات به روشی غیر متعارف است. برای حل یک معما لازم است فکر کنید، تصور کنید، بازگو کنید و اطلاعاتی را که معمولاً با هم مطابقت ندارند تطبیق دهید.

معما ها و پازل کودک برای تقویت هوش می توانند مغز را به تعدادی از اتصالات عصبی با هدف یافتن راه حلی برای چالش های پیش روی کودک تحریک کنند.

انصراف از نظر