چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم؟

1401 اردیبهشت 28, چهارشنبه
چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم؟

به طور کلی هر کودکی که اراده آزاد خود را برای کارهایش اعمال می کند، لجباز نیست. مهم است که قبل از انجام هر اقدامی متوجه شوید که آیا کودک شما لجباز است یا این که او فردی مصمم است. کودکان با اراده قوی می توانند بسیار باهوش و خلاق باشند. آنها سؤالات زیادی می پرسند که این مسئله ممکن است به عنوان لجبازی در نظر گرفته شود. کودکان لجباز به تمایلات خود پایبند هستند و حاضر نیستند به آنچه شما می گویید گوش دهند. در این مقاله قصد داریم در این رابطه که چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم، به ارائه راهکار های موثری بپردازیم.

در اینجا چند ویژگی رفتاری دیگر وجود دارد که کودکان لجباز ممکن است از خود نشان دهند:

  • کودکان تشنه توجه هستند و نیاز شدیدی به تایید شدن توسط شما دارند. بنابراین ممکن است اغلب با کار های خود توجه شما را جلب کنند.
  • آنها می توانند به شدت مستقل باشند.
  • آنها متعهد هستند تا کاری را که دوست دارند انجام دهند.
  • همه کودکان عصبانی می شوند، اما افراد لجباز ممکن است به تعداد دفعات بیشتری عصبانی شوند.
  • آنها ویژگی های رهبری قوی دارند و گاهی اوقات می توانند "رئیس" باشند.
  • این کودکان مایل هستند تا کار های خود را به سرعت انجام دهند.

نکاتی که ممکن است به مقابله با کودکان لجباز کمک کند

چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم

برای کمک به کودکان لجباز و رفع مشکل آن ها، لازم است در ابتدا نسبت به مشکل کودک آگاهی داشته باشید و سپس به تناسب آن با کودک خود رفتار صحیحی کنید. در ادامه به توضیح این مسئله می پردازیم که چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم؟

سعی کنید به آن ها گوش دهید

برقراری ارتباط مانند یک خیابان دو طرفه است. در پاسخ به این سوال که چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم، باید بدانید که اگر می‌خواهید فرزندتان به حرف‌های شما گوش دهد، ابتدا باید خودتان به حرف ‌های او گوش دهید. کودکان لجباز ممکن است خواسته های زیادی داشته باشند و تمایل به بحث و جدل در آن ها زیاد دیده شود.

اگر کودکان لجباز احساس کنند که صدایشان شنیده نمی شود، ممکن است سرکشی کنند. در بیشتر مواقع، وقتی فرزندتان اصرار دارد کاری را انجام دهد یا بر عکس کاری را انجام ندهد، گوش دادن به صحبت ‌های او به جای تنبیه کردن و سرزنش کردن، می تواند تا حد زیادی موثر باشد. به عنوان مثال، اگر کودک شما تمایلی به غذا خوردن ندارد، به او به زور غذا ندهید. در عوض، از کودک دلیل غذا نخوردنش را سوال کنید. ممکن است این مسئله به دلیل بازیگوشی یا داشتن شکم درد باشد.

بنابراین اگر می خواهید کودک لجبازتان به حرف های شما گوش کند، سعی کنید با آرامش و به شکل دوستانه با او رفتار کنید.

چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم

با کودکان لجباز به شکل موثری ارتباط برقرار کنید، آنها را مجبور نکنید

برای این که بدانیم که چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم، لازم است از یک مشاور یا روانشناس کودک کمک بگیریم. معمولا گفته می شود، وقتی بچه‌ها را مجبور به انجام کاری می‌کنید، آنها تمایل دارند که عصیان کنند و هر کاری که از انجام آن منع شده اند را انجام دهند. در واقع اصطلاحی که این رفتار را به بهترین شکل تعریف می کند، اراده متقابل است که این ویژگی یکی از خصوصیت های رایج کودکان لجباز است. ضدیت و لجبازی می تواند امری غریزی باشد که تنها محدود به کودکان نیز نمی شود. پس بهتر است با کسب آگاهی با فرزندان خود به شکل موثری ارتباط برقرار کنید.

به آنها احترام بگذارید

اگر  قصد داشته باشید حرف خود را به کودک لجبازتان تحمیل کنید، به احتمال زیاد او از شما حرف شنوی نخواهد داشت. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید آن ها را در رابطه با مشکل خود الگو قرار دهید:

  • به دنبال همکاری و تعامل با کودکتان باشید و بر قوانین خود پافشاری نکنید.
  • البته لازم است برای کودکان خود قانون گذاری کنید، در واقع قوانین ثابتی برای همه فرزندان خود داشته باشید و فقط به این دلیل که آن ها را قوانین راحتی می دانید، در خصوص رعایت آن ها سستی نکنید.
  • با کودکان خود هم دردی کنید و هرگز احساسات یا ایده های آنها را نادیده نگیرید.
  • بگذارید فرزندانتان هر کاری که قادر به انجام آن هستند را انجام دهند. این مسئله به کودکان نشان می دهد که شما به آنها اعتماد دارید.

مشکلات رایج کودکان لجباز

مشکلات رایج کودکان لجباز

برای پاسخ به این سوال که چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم، در این قسمت برخی از مشکلات رایجی که والدین در هنگام برخورد با یک کودک لجباز با آنها روبرو می شوند، آورده شده است. در واقع نقش والدین در این زمینه بسیار مهم است.

چگونه یک کودک لجباز را آموزش دهیم؟

آموزش به خودی خود کاری دشوار است، اما وقتی با یک کودک لجباز سر و کار دارید، ممکن است این مسئله برای شما تبدیل به یک چالش شود. شما می توانید کودک سه ساله لجباز و پرخاشگر خود را با روش های زیر تربیت کنید:

  • صحبت کردن
  • برای آنها توضیح دهید که چگونه یک کار به درستی انجام می شود.
  • جدل نکردن با کودک

به یاد داشته باشید که یادگیری استفاده از توالت برای یک کودک لجباز ممکن است بیشتر از یک کودک مطیع طول بکشد. شما باید در این مسیر صبور باشید و برای کمک به او در رسیدن به هدف تمرین کنید.

چگونه یک کودک لجباز را به خوردن مجبور کنیم؟

وقتی صحبت از غذا به میان می آید، بچه ها تمایل زیادی به آن نشان می دهند. با این اوصاف، شما نمی توانید همیشه کودک را مجبور به خوردن تغذیه ای کنید که دوست ندارد. بهترین راه برای اطمینان از اینکه فرزندان لجباز به شکل صحیحی غذا بخورند، این است که بدانیم چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم. بسیاری از روانشناسان کودک بر این باور هستند که برای حل این مشکل می توانید لحظات غذا خوردن را به زمانی شاد و سرگرم کننده برای کودکان تبدیل کنید. به این منظور:

  • از روش های خلاقانه برای ارائه غذا به کودک خود استفاده کنید.
  • آنها را سر میز شام درگیر کنید (از آنها بخواهید میز را بچینند، سرو کنند و غیره).
  • آنها را تشویق کنید قبل از رد کردن غذا (فقط یک لقمه) آن را امتحان کنند. بخش های کوچکی از همه غذا ها را به آنها بدهید و بگذارید خودشان غذایشان را انتخاب کنند.
  • اگر کودک غذایش را تمام کرد، به او به عنوان هدیه یک دسر یا خوراکی بدهید.

چگونه کودک لجباز را تنبیه کنیم؟

چگونه کودک لجباز را تنبیه کنیم؟

کودکان به قوانین و انضباط نیاز دارند. فرزند شما باید بداند که هر کار خوب یا بدی که انجام می دهد، ممکن است تشویق یا تنبیه را به همراه داشته باشد. ابتدا اطمینان حاصل کنید که آنها کاملاً از عواقب نقض قوانین آگاه هستند.

عواقب کار های اشتباه کودک باید فوری باشد. برای مثال کاهش زمان بازی یا تلویزیون و اختصاص دادن کارهای کوچک می تواند چند راه برای تنبیه کودک باشد. شما همچنین می توانید بر اساس روحیه و رفتار های فرزند خود، او را به شکل خلاقانه و تاثیر گذاری تنبیه کنید.

برای پاسخ به این مسئله که چطور با کودکان لجباز رفتار کنیم، لازم است بدانید، هدف این نیست که کودک را تنبیه کنید، بلکه هدف این است که به آنها بفهمانید رفتارشان اشتباه است.

انصراف از نظر