شیر گرفتن کودکان – پارت ۳

1399 دی 25, پنجشنبه
شیر گرفتن کودکان – پارت ۳

شیر گرفتن کودکان امری است که نیاز به صبر و استقامت دارد. این پروسه با به کارگیری یک سری مهارت ها راحت تر و سریع تر انجام خواهد شد. ادامه دو بخش قبل را بخوانید:

۲۰_در مدت از شير گرفتن كودکان ، شبها وقتي كه كودك خواب است؛ يكي دو نوبت به او شير بدهيد تا كمي سينه تخليه شود.

۲۱_کودکان پس از اینکه از شیر گرفته میشوند، تمایل زیادی به مکیدن انگشتان دست و پا دارند و به پستانک و یا شیشه روی میآورند (به علت وجود غریزه مکیدن در کودکان). به فرزند خود اجازه این کار را بدهید و این نکته را به خاطر داشته باشید که کودک شما در حال پشت سر گذاشتن یک بحران است. اگر چنانچه کودک تمایل زیادی به این کار دارد کمی با او مدارا کنید.حتی می توانید خودتان . شیشه شیریا  پستانك را جایگزین شیر مادر کنید.

شیر گرفتن کودکان

۲۲_به ياد داشته باشيد كه قرار است شير از بچه گرفته شود نه مادر از او. پس سعي كنيد كودك را از شير مادر غافل كنيد اما خود، از بچه غافل نشويد و از طريق ديگري محبتتان را به كودك نشان دهيد و وقت كافي را با او صرف كنيد تا كودك شما اين توجه و همراهي را درك كند. فعاليت هايي مثل بازي با او ، ايجاد ارتباط فيزيكي و … مي تواند به او اين حس را القاء نمايد كه تو هنوز دوست داشتني هستي.

۲۳_صبور باشید. با کودکتان که غصه دار عزیز از دست رفته است، مهربان باشید. فرزندتان را درک کنید و ارتباط جسمی خود را با او حفظ کنید. باید قبول کرد که طفل نیز همانند شخصی بزرگسال که از لحاظ عاطفی ضربه خورده، نیازمند مهر و محبت اطرافیان به ویژه مادر خود است. پس در برابر پرخاشگری های کلامی و بدنی (مثل دشنام دادن و یا گاز گرفتن) کودکان صبور باشید و با ملایمت و روی گشاده با آنان رفتار کنید و بگذارید کودک بیش از پیش، گرمای آغوش شما را حس کند و بدین ترتیب، آسیب کمتری بر روح و روان او وارد می شود

۲۴_همزمان با کاهش دادن وعده های شیر کودک، او را بیشتر از گذشته در آغوش بگیرید و مورد مهر و محبت مادری خود قرار دهید تا از این طریق، نیاز عاطفی و روانی تعلق خاطر کودک به مادر در وی ارضاء شود.

۲۵_ در هنگام از شير گرفتن كودکان و تا مدتها بعد از آن ، بهتر است مادر با لباس كودك را استحمام کند تا کودک دوباره به شیر خوردن تشویق نشود.

۲۶_سعی نکنید خود را بیمار و سینه‌تان را زخمی نشان دهید،با این کار کودک ناراحت می‌شود و ممکن است از وضعیت پیش‌آمده بترسد و وحشت کند. در این حالت نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه موضوع جدیدی به مشکلات خود اضافه کرده‌اید. بچه‌ها در دورانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، وابستگی‌های عاطفی شدیدی پیدا می‌کنند و این رفتار شما به آن‌ها صدمه می‌زند.

۲۷_تعداد دفعه های شیر خوردن را به آرامی کم کنید. اگر می توانید شیر خوردن را به شب یا روز محدود کنید. کودکان به شرایط محیطی عادت می کنند. مثلا می توانید قانونی وضع کنید که «تا وقتی خورشید خانوم تو آسمونه نمی تونی شیر بخوری» یا «بیرون از منزل/خارج از تخت/جایی به غیر از مبل سبز شیر خوردن ممنوعه» شرایط محیطی را به گونه ای تعریف کنید که برای او قابل درک باشد. مثلا نگویید «یکساعت دیگه بهت شیر میدم!» چون او تصوری از تقسیم بندی زمانی بر اساس ساعت ندارد لیکن از آنجایی که در دوره های زمانی خاصی شیر خوردن از سر گرفته می شود (مثلا شب ها، یا به محض رسیدن به منزل، یا به محض نشستن روی صندلی قرمز) کودک خیلی زود به قانون عادت کرده و به شما اعتماد می کند و در همان حال از ضربه های روانی در امان است.

لینک قسمت دوم https://chido.ir/%d8%b4%db%8c%d8%b1-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9-%d9%be%d8%a7%d8%b1%d8%aa-2/

 

انصراف از نظر